субота, 20 грудня 2014 р.

НАПИСАННЯ Н У ДІЄПРИКМЕТНИКАХ ТА НН У ПРИКМЕТНИКАХ ДІЄПРИКМЕТНИКОВОГО ПОХОДЖЕННЯ


Мета:  повторити й поглибити знання школярів про способи творення дієприкметників, зокрема про суфіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження та визначати відповідні орфограми, з'ясовувати їх за допомо­гою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієприкметники з вивченою орфограмою; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, кон­струювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати  любов  до  природи, зокрема до квітівпривернути увагу учнів до шедеврів Катерини Білокур, мистецтва музики, пензля, художнього слова

Тип уроку:     урок формування практичних умінь і навичок.

Міжпредметні  зв’язки:  українська  мова та література,  образотворче             мистецтво .

Обладнання: виставка репродукцій картин Катерини Білокур, портрет художниці
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Слово вчителя
Доброго дня! Прошу Вас  зібрати  всю  свою  енергію,  думки,  щоб  провести результативний урок. 
2. Оголошення епіграфа уроку.
Епіграф уроку:
Бог дав квіти людям,
щоб вони дивилися на них ,
І їхня душа ставала
такою ж красивою і квітучою.
                      Павло Мовчан

-         Як ви розумієте вислів «квітуча душа»?
-         Сьогодні, у цей зимовий похмурий день, ми  з вами полинемо у чарівний світ краси - царство Квітів.
-         Яке воно, царство Квітів?  Як впливає на душу людини?
-         Як людина може ввібрати у себе і подарувати іншим незрівнянну
чарівність квітучої краси?
-         Що дає нам можливість побачити і відчути цю красу?
Звичайно, мистецтво. Мистецтво музики, пензля, слова.
Велика  чарівна земля  України.  Ми  любимо  її неозорі степи і поля,  високі гори,  задумливі  ліси, тихі  береги  річок  та  озер. І  куди б не пішли: чи то у ліс, чи на луки, чи в поле – скрізь нас привітно зустрічають усмішки рідної землі – чарівні квіти. Їх стільки на землі, скільки зірок на небі.
Квіти – одне з найпрекрасніших творінь природи. Нехай вони супроводжують нас сьогодні і милують своєю красою і ніжністю.
3. Забезпечення емоційної готовності. «Обміняйтесь компліментами». Давайте спробуємо уподібнитися квітам і подаруємо один одному позитивні емоції. Поверніться до товариша по парті, посміхніться і скажіть йому щось приємне.  

II. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку. Запис у зошити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань з теми:
– Що таке дієприкметник?
       –   У  чому відмінність дієприкметника від дієслова та прикмет­ника. Навести приклади.
    –  Як утворюються пасивні та активні дієприкметники?
      –  Утворити від поданих дієслів пасивні дієприкметники, виділити їх су­фікси.      Принести, затримати, прополоти, виконати, розбити.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи
1.     Спостереження над мовним матеріалом
Дослідження-зіставлення.
-    Порівняти пари словосполучень. Чим вони відрізняються? Якими частинами мови вони є? На яку морфему падає наголос?
Нескінчена розповідь (та, яку не скінчили)— нескінченна розповідь(довга),
 несказана промова --несказанна безмежність(красива),
 неоцінені знання — неоціненні скарби (важливі),
незнищені реліквії — незнищенні слова(вічні).
2.     Коментар учителя. Отже, одна - н- пишеться у суфіксах пасивних  дієприкметників  –н- і –ен-.  Дві  -н-  пишеться у наголошених суфіксах –енн-, -анн- прикметників, що вказують на найвищу міру ознаки: незбагненний, незліченний. Саме ці орфограми ми сьогодні маємо відпрацювати.
3.     Робота з підручником.
4.     Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу. Виконання практичних завдань.

1.      Розподільне письмо. Запишіть у дві колонки дієприкметники і прикметники дієприкметникового походження. Поставте наголос. Поясніть вживання н і нн.
Прочита..ний,незліче..ний, оновле..ний, неоціне..ний, нездола..ний, оспіва..ний, бездога..ний, благослове..ний.
- Складіть з двома словами словосполучення.

2.     Робота з текстом. Прочитати текст. До якого стилю він належить? Про кого у нім йдеться? Перекажіть його стисло.
Коли Катерина змалювала почервонілі пелюстки маку, над її головою кволо загула бджола. Жінка повільно водила власноруч змайстрованим пензликом, затаювала ледь чутний подих при кожному порухові зап'ястя, — і тому не відчула, як  стомлена бджола сіла на її руку, відпочила, а потім по ковзкій гілочці переповзла на щойно зафарбоване полотно.
Тепер Катерина її побачила, і рука її завмерла, щоб випадково не струсити незваного гостя на землю. Вона звелася на засиджені ноги, перенесла бджолу на мак, постежила, як та  невпевнено ворушиться, махає крильцями і соває хоботком по денцю макової чашечки.
Катерина знову присіла на стільчик, розмішала цяточку фарби на уламку скла, а коли звела погляд на полотно, — бджола вже сиділа на змальованій квітці й запопадливо рилася в пелюстках. Жінка знову перенесла бджолу, а тоді рішуче зняла рамку з полотном із дерев'яної триноги.
- Діти, що ви знаєте про Катерину Білокур?
- Виписати дієприкметники разом із залежним словом. Пояснити їх правопис.
3. Гра «Одним словом».
1) Кожне із словосполучень замініть прикметником дієприкметникового походження, запишіть у стовпчик.
- якого не можна збагнути, зрозуміти (незбагненний);
- який не можна полічити (незліченний);
- якого не можна знищити (незнищенний);
- який не можна оцінити (неоціненний);
- який не може здійснитися (нездійсненний);
- якого важко або неможливо впізнати (невпізнанний);
- якого не можна вблагати (невблаганний);
- який ніяк не скінчиться (нескінченний);
- якого не можна виразити, передати словами (несказанний);
- який охороняється законом від посягань з боку кого-небудь (недоторканний);
- який не примирюється, не погоджується з чим-небудь (непримиренний)
2) Доберіть до записаних прикметників дієприкметники. Запишіть слова через дефіс парами.
3) Останнє слово розберіть за будовою.
4. Робота з картками. Списати речення, розставляючи розділові знаки. Вставте, де треба,- Н- або- НН- та. Пояснити орфограму.
1) Картини, намальовані Катериною Білокур – це величні пісні природі, людині, її діянням.
2) Дорослою дівчиною Катерина Білокур почула по радіо голос співачки Оксани Петрусенко і, вражена піснею «Чи я в лузі не калина була», послала їй малюнок-відповідь, зроблений на аркуші з учнівського зошита.
 3) Згадав я отчий край, де ріс, і матір, сумом оповиту, і добрі очі, повні сліз і незбагненної блакиті.
4) Сповнена любові, вона іде польовою дорогою.
5) Квіти кличуть її, залюблену в рідний край.
6) Нездоланні чари квітів змушували її братися до пензля знову.
- Зробити синтаксичний розбір речення № 5.

5.  Складіть твір-опис за картиною Катерини Білокур.
Вживайте прикметники дієприкметникового походження і дієприкметники:
-         неоціненний  (важливі),
-    незнищений
-    незнищенний
-    оновлений
-    створений
-    незліченний
-    оспіваний
 VІ.    Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон»
-  Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:
§      Я дізнався, що … .
§      Я  навчився …
§      У творчості Катерини Білокур мене найбільше вразило…
§      Найбільші  труднощі  я  відчув …
§      Мені  б  хотілося  ще …
-     
VІI.  Домашнє завдання
І група.  Підготувати висловлювання на тему «Квіти в моєму житті», використовуючи дієприкметники з н та прикметники дієприкметникового походження з нн.
ІІ група.  Вивчити §             , вправа        .





1 коментар: