субота, 6 грудня 2014 р.

ШАПКА ЗАПИТАНЬ

Один з основних розробників сучасних соціо-ігрових прийомів у навчанні, доктор педагогічних наук В'ячеслав Михайлович Букатов на сайті ВІДКРИТИЙ УРОК опублікував чудовий прийом ШАПКА ЗАПИТАНЬ.



Даний прийом педагогічної техніки, автором якого є А.П. Єршова (співавтор В.М. Букатова по відомій книзі про театральну педагогіку) був показаний і описаний не тільки для використання при роботі з літературним текстом, але в тому числі і в інших педагогічних ситуаціях. Навіть в такій незвичній, як батьківські збори.

Отже, суть прийому в наступному.  Учень формулює питання з досліджуваної теми на листочку паперу і кидає в шапку.  Таких шапок - три.

     В одну складають питання, що перевіряють знання тексту;
     В іншу - з'ясовують враження від художнього твору, судження про персонажів;
     У третю шапку кладуться запитання, на які сам запитувач може відповісти.

Як бачимо, даний прийом почасти перегукується з тими інтерактивними прийомами, які допомагають організувати самостійну роботу учнів з навчальним матеріалом.

Однак ШАПКА ПИТАНЬ, як прийом вимагає деякої формалізації, щоб зробити його універсальним.

По-перше, необхідно чітко сформулювати перед  учнями  навчальні завдання. По-друге, сформулювати таким чином, щоб дані завдання можна було виконати на всіх навчальних предметах.

Перша шапка

Сюди розміщуються питання, які потребують репродукції знань.

Питання на репродукцію знань з даної теми.

Вони можуть починатися зі слів

Коли ..?

Скільки ..?

Хто ..?

Що ..?

Або формулюються питання про так званих процесуальних знаннях.

Чому ..? (пошук причинно-наслідкових зв'язків)

Як ..? (описують якісь процеси)

     Отже, питання першої шапки дозволяють зміцнити і збільшити багаж знань.

Друга шапка

Можна запропонувати учням формулювати питання, які б формулювалися б за таким алгоритмом:

«Я вважаю, що ... А ти як думаєш (вважаєш)?»

     Питання другої шапки теж важливі, так як  вони закликають висловити оціночні судження.

Третя шапка

Може містити наступні завдання:

Запишіть ті питання, на які вам важко відповісти.

або

Сформулюйте питання з даної теми, на які не можна знайти відповідь у тексті підручника.

Ці питання можуть починатися зі слів "Я не знаю ..."

     Питання третьої шапки дозволяють учневі оцінити свій рівень знань і в той же час направити на розширення свого кругозору.

Немає коментарів:

Дописати коментар