Один з основних
розробників сучасних соціо-ігрових прийомів у навчанні, доктор педагогічних
наук В'ячеслав Михайлович Букатов на сайті ВІДКРИТИЙ УРОК опублікував чудовий
прийом ШАПКА ЗАПИТАНЬ.
Даний прийом педагогічної техніки, автором якого є А.П. Єршова (співавтор В.М. Букатова по відомій книзі про театральну педагогіку) був показаний і описаний не тільки для використання при роботі з літературним текстом, але в тому числі і в інших педагогічних ситуаціях. Навіть в такій незвичній, як батьківські збори.
Отже, суть прийому в наступному. Учень формулює питання з досліджуваної теми на листочку паперу і кидає в шапку. Таких шапок - три.
В одну складають питання, що перевіряють знання тексту;
В іншу - з'ясовують враження від художнього твору, судження про персонажів;
У третю шапку кладуться запитання, на які сам запитувач може відповісти.
Як бачимо, даний прийом почасти перегукується з тими інтерактивними прийомами, які допомагають організувати самостійну роботу учнів з навчальним матеріалом.
Однак ШАПКА ПИТАНЬ, як прийом вимагає деякої формалізації, щоб зробити його універсальним.
По-перше, необхідно чітко сформулювати перед учнями навчальні завдання. По-друге, сформулювати таким чином, щоб дані завдання можна було виконати на всіх навчальних предметах.
Даний прийом педагогічної техніки, автором якого є А.П. Єршова (співавтор В.М. Букатова по відомій книзі про театральну педагогіку) був показаний і описаний не тільки для використання при роботі з літературним текстом, але в тому числі і в інших педагогічних ситуаціях. Навіть в такій незвичній, як батьківські збори.
Отже, суть прийому в наступному. Учень формулює питання з досліджуваної теми на листочку паперу і кидає в шапку. Таких шапок - три.
В одну складають питання, що перевіряють знання тексту;
В іншу - з'ясовують враження від художнього твору, судження про персонажів;
У третю шапку кладуться запитання, на які сам запитувач може відповісти.
Як бачимо, даний прийом почасти перегукується з тими інтерактивними прийомами, які допомагають організувати самостійну роботу учнів з навчальним матеріалом.
Однак ШАПКА ПИТАНЬ, як прийом вимагає деякої формалізації, щоб зробити його універсальним.
По-перше, необхідно чітко сформулювати перед учнями навчальні завдання. По-друге, сформулювати таким чином, щоб дані завдання можна було виконати на всіх навчальних предметах.
Перша шапка
Сюди розміщуються питання, які потребують репродукції знань.
Питання на репродукцію знань з даної теми.
Вони можуть починатися зі слів
Коли ..?
Скільки ..?
Хто ..?
Що ..?
Або формулюються питання про так званих процесуальних знаннях.
Чому ..? (пошук причинно-наслідкових зв'язків)
Як ..? (описують якісь процеси)
Отже, питання першої шапки дозволяють зміцнити і збільшити багаж знань.
Друга шапка
Можна запропонувати учням формулювати питання, які б формулювалися б за таким алгоритмом:
«Я вважаю, що ... А ти як думаєш (вважаєш)?»
Питання другої шапки теж важливі, так як вони закликають висловити оціночні судження.
Третя шапка
Може містити наступні завдання:
Запишіть ті питання, на які вам важко відповісти.
або
Сформулюйте питання з даної теми, на які не можна знайти відповідь у тексті підручника.
Ці питання можуть починатися зі слів "Я не знаю ..."
Питання третьої шапки дозволяють учневі оцінити свій рівень знань і в той же час направити на розширення свого кругозору.
Сюди розміщуються питання, які потребують репродукції знань.
Питання на репродукцію знань з даної теми.
Вони можуть починатися зі слів
Коли ..?
Скільки ..?
Хто ..?
Що ..?
Або формулюються питання про так званих процесуальних знаннях.
Чому ..? (пошук причинно-наслідкових зв'язків)
Як ..? (описують якісь процеси)
Отже, питання першої шапки дозволяють зміцнити і збільшити багаж знань.
Друга шапка
Можна запропонувати учням формулювати питання, які б формулювалися б за таким алгоритмом:
«Я вважаю, що ... А ти як думаєш (вважаєш)?»
Питання другої шапки теж важливі, так як вони закликають висловити оціночні судження.
Третя шапка
Може містити наступні завдання:
Запишіть ті питання, на які вам важко відповісти.
або
Сформулюйте питання з даної теми, на які не можна знайти відповідь у тексті підручника.
Ці питання можуть починатися зі слів "Я не знаю ..."
Питання третьої шапки дозволяють учневі оцінити свій рівень знань і в той же час направити на розширення свого кругозору.
Немає коментарів:
Дописати коментар