четвер, 28 січня 2016 р.

Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Оптимістичний пафос твору, віра в перемогу добра


Мета: ознайомитися із творами І. Малковича, розкрити їх гуманістичний зміст; розвивати творчі здібності, уміння висловлювати свої думки, робити висновки й узагальнення; виховувати усвідомлення того, що моральні якості — стрижень гуманізму.

Обладнання: портрет письменника, збірки його поезій, ілюстрації до них, аудіозаписи пісні на слова І. Малковича «Із янголом на плечі».

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1.     З'ясування емоційної готовності учнів до уроку (обмін побажаннями).
2.     Актуалізація суб’єктного досвіду.
«Незакінчене речення»: 
    „Читаючи поезію, я...”
ІІ. Оголошення теми  та мети уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.     Заслуховування учнівських повідомлень про Івана Малковича, світ його захоплень. (Випереджувальні завдання).
2.     Створення психологічного портрета поета (на основі повідомлень та матеріалу підручника).
  1.  Настановче слово.
Сьогодні ми з вами познайомимося з поезією Івана Малковича «З янголом на плечі».  Проникливі рядки цієї «Старосвітської балади» вже стали своєрідним гімном, і його вважають за честь виконувати «під струни» зірки вітчизняної пісні. У спальні автора висить картина: два янголи дивляться на круглу залізницю – їде поїзд, що уособлює вічне і плинне життя. У янголів є ключик, і вони заводять цей поїзд, щоб життя рухалося. Це улюблена картина Малковича, і купив він її в художниці Євгенії Гапчинської. З цього полотна вони разом зробили обкладинку книжки «Ліза та її сни». Я хочу розповісти вам притчу:
  Одного разу до чоловіка звернувся янгол:
- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
- Хочу,- відповів чоловік.
   Янгол підняв його над землею и чоловік побачив своє життя і дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.
- Хто це поряд зі мною?
- Це я,- відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.
- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
- А це найтяжчі періоди в твоєму житті,- відповів янгол.
- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг?- схвильовано запитав чоловік. Ні,  це я ніс тебе на руках,- відповів янгол.
   Яку ж роль відіграє янгол у поезії І. Малковича «Із янголом на плечі»?

  1. Робота із змістом поезії «Із янголом на плечі»
1)    Виразне читання вірша вчителем чи заздалегідь підготовленим учнем.
2)    Словникова робота.
3)    З'ясування емоційного враження учнів від твору («Чи сподобався вам прочитаний вірш? Чим саме? Зачитайте ту строфу, яка справила на вас найбільше враження»)
4)    Визначення теми і основної думки вірша. Бесіда за змістом.
— Які образи і картини ви уявляли, читаючи поезію?
— Хто такий, на вашу думку, отой «хтось», що «бреде собі самотньо із янголом на плечі»?
— Як ви розумієте вислів: «Йде в ніде, в невороття, йде лелійно, як дитя, і жене його у спину сірий маятник життя»? Поміркуйте, який прихований зміст криється в образі сірого маятника.
(Кожна людина у своєму бутті здійснює довгу і тяжку мандрівку, в якій її підстерігає небезпека — бути поглинутим Буднем — «сірим маятником життя». Йдеться про одвічне протиборство в людській душі добра і зла, світла і темряви, що набувають символічного вираження. Вірш будується за принципом різкого контрасту колористики: темне уособлює сили зла — це світ ночі, світ небуття, у якому «віє вітер вировий, виє Ірод моровий». Традиційний у міфології образ вітру виступає символом руйнування, спустошення і нищення.)
— Яким ви уявляєте янгола? Де він знаходиться? Чому?
(Світле  у людській душі асоціюється з білістю янгола. Не випадково оформлення однойменної збірки витримане в сніжно-білих тонах, що асоціюється з кольором крил янголів.)
— Хто такий янгол за християнською міфологією? Що означає його зберегти?
(Янгол оберігає людину від сил зла, він з доброю енергетикою, творить в людині благовість. Зберегти янгола-охоронця — означає зміцнити свою віру, духовність.)
— Які засоби художньої виразності використовує в поезії Іван Малкович? Проілюструйте свою відповідь прикладами з тексту.
Порівняння:  «йде лелійно, як дитя».
Епітети:  «вуста гарячі», «вітер вировий», «сірий маятник життя», «Ірод мировий».
Метафори:  «виє Ірод», «маятник бухка», «вуста дрижать», «не дихає свіча».
Образ – символ:  янгол.
— Чи можна стверджувати, що вірш має оптимістичний характер? Хто, на вашу думку, переможе: «янгол на плечі» (добро) чи «Ірод моровий» (зло)?
(Поет вдається до вічної теми двобою чистого добра із жорстокою сірістю буденності. Через баладу «хтось бреде собі самотньо із янголом на плечі». На цій дорозі життя його «сірий маятник» «все дужче бухка» у спину. «Стогне янгол ледь живий ...» під вітром випробувань і міцними ударами долі. Та ми віримо, що цей «хтось» (я, він, ми всі!) обов'язково вистоїть, бо його веде віра у янгола — добро: «... вуста дрижать гарячі: янголе, не впадь з плеча».)
5) Дайте визначення баладі як жанру художньої літератури. (Баладажанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально- побутової тематики з драматичним сюжетом).
 Чому І. Малкович свій твір назвав старосвітською баладою?
             6) Заключне слово вчителя.
Відгуки критиків на поезію неоднозначні: одні вбачають справжній талант, інших дратує незвичне метафоричне мислення поета, його схильність до екзотичної манери письма. Та він є таким, яким є.
Своє творче та життєве кредо Іван Малкович висловив у передмові до збірки «Із янголом на плечі»:«3 кожною осінню залишається чимраз менша жменька слів, які весь час хочеться мати із собою, про суть яких хочеться думати — просто думати і все.
І коли все ж наважуєшся щось записати, завжди ризикуєш здатися банальним, адже так багато людей любили ці слова, дихали ними. Прагнеш простоти й природної вишуканості, а натомість все частіше доводиться згадувати Горація: «Звідки, наприклад, цей глечик, якщо ти до амфори брався?..»
Правда, чомусь чимдалі охітніше братися саме до глечиків: гарний, доладний глечик іноді втішніший за амфору ...
А втім, завжди зостаються бодай три розкоші: перечитувати Улюблених (яких чомусь також меншає), укладати уявні антології і довго-довго вдивлятися у вікно».

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.     «Незакінчене речення»:
«Сьогодні на уроці я відчув...., зрозумів..., усвідомив...»

V. Домашнє завдання
Вивчіть напам'ять вірш «Із янголом на плечі». Запишіть у зошити свої враження від поезії Івана Малковича


Немає коментарів:

Дописати коментар